ongevallen

Automobilisten die door groen rijden, verwachten geen plotseling overstekende fietsers. Het gevolg is dan ook dat ze de door rood gereden fietser vaak te laat zien en deze met een snelheid van 50 km/uur scheppen. Dit heeft meestal zwaar lichamelijk letsel tot gevolg.

In de grote steden rijden trams. Deze leveren extra risico op. Vooral wanneer de tram van achteren aankomt en tegelijkertijd met het autoverkeer afslaat. Als fietsers en voetgangers dan even snel (bijvoorbeeld tussen twee passerende auto’s door) door rood willen oversteken, staan ze op de middenberm ineens oog in oog met de tram die net afslaat. En als de fietser de tram op het laatste moment nog wel ziet, dan kan de fietser vaak niet meer stoppen omdat hij of zij anders door het nadere autoverkeer wordt aangereden.

Ook het tegen de rijrichting in door rood fietsen of dwars over het kruispunt door rood fietsen gebeurt veel. Vooral door fietsers die haast hebben en denken de verkeerslichtenregeling van het kruispunt inmiddels wel te kennen. Ook dit gaat regelmatig mis. Bijvoorbeeld omdat een automobilist onverwachts keert of met hoge snelheid nog door het oranje licht rijdt.

Het door rood fietsen en lopen leidt regelmatig tot (ernstige) ongevallen. De gemiddelde fietser of voetganger, die rood negeert, denkt echter dat dit hem of haar niet zal overkomen. En toch zien we het regelmatig mis gaan. Jaarlijks belanden veel fietsers en voetgangers in Nederland (ernstig) gewond in het ziekenhuis. Vaak door onderschatting van de risico’s.

Wees dus gewaarschuwd en stop voor rood!